ESTEM VACUNATS, PERÒ TOT I AIXÍ, UN DIA ENS MORIREM.

 

                                

                                     “Lamento por Ícaro” (1898) de Herbert Draper


Ja fa dies em van posar la segona dosi de la “Vacuna”. Tot un alleujament i una alegria immensa saber que cada cop hi ha més persones vacunades. Un any enrere, amb l’evolució de la pandèmia, era impensable que en tan poc temps poguéssim disposar de la “Vacuna”. Tot una gesta científica que hem d’apreciar molt.

En certa manera, els que hem aconseguit arribar fins aquí som uns afortunats. Fins el dia 24/04/2021 hi ha hagut, en el món, 152 milions de casos de contagi, dels que 85 milions s’han recuperat i 3,18 milions  han mort. És a dir, és com si 15.500 avions amb 200 passatgers cadascun s’haguessin estavellat. Sense oblidar, els milions de persones que no s’han recuperat plenament.

Hem viscut i encara vivim moments difícils, on les males notícies s’han succeint unes a les altres com és el cas de la Índia o Brasil. Tots, d’una manera o altra, ens hem plantejat la possibilitat d’estar contagiats i de morir. No ho hem dit massa, però és així. Tots podíem deixar de viure.

La pandèmia serà una qüestió del passat però, la mort seguirà sent una qüestió del present. En el món occidental, la mort s’ha anat convertint en un tabú. La prosperitat econòmica i l’augment de les activitats de distracció han anat empenyent la mort cap a un espai invisible.

No es tracta de viure amb la por al cos o de posar un crani d’un difunt a la tauleta de nit per recordar que som mortals, com feien en el passat alguns membres d’ordres religioses. Es tracta de veure com integrem el fet que som mortals en la nostra vida.



Death and Life. Gustav Klimt


Des de la prehistòria, els humans hem estat esporuguits pel tema de la  mort. No en va, som uns animals mamífers que tenim consciència. Segurament, hi ha una consciència en d’altres animals. És un tema discutit. Som els únics, segurament, que tenim consciència que la vida té un final. Hi ha recerques que afirmen que els elefants i d’altres mamífers mostren unes conductes específiques amb la mort d’un membre del ramat.

Els egipcis, i molt abans d’ells, van instaurar rituals i monuments per a l’enterrament dels morts, almenys els que eren poderosos. De fet, si no hi hagués un final en la vida dels humans, no hi hauria religions probablement. Tampoc sexe, car no hi hauria desig, ni tant sols necessitat de reproducció. Un món d’immortals seria profundament avorrit, no us sembla? Al cap i a la fi, tota la natura viu el cicle néixer, créixer, reproduir-se i morir. Els humans som part de la natura.

S’han escrit molts llibres i estudis filosòfics sobre l’impacte de saber-nos mortals en la nostra vida quotidiana. Però, de la mateixa manera, que llegir un llibre de com a jugar a tennis no garanteix que puguem jugar de forma excel·lent el dia següent, la filosofia i totes les reflexions possibles no garanteixen que sapiguem integrar el fet que un dia ens morirem. Com el fet que ser creient i practicant d’una determinada religió, no evita l’angoixa i la por per “la meva mort”, encara que ens promet una vida, en general, fantàstica desprès de la mort -això sí- si hem complert la llista d’obligacions i deures a fer.

La mort la vivim com una cosa dels altres, sovint familiars o amics, però no veiem “ la meva mort”. Fa uns tres anys va morir el meu pare Nasi als 93 anys, l’any passat va morir la meva mare Angelina als 92. Quan ens van donar la urna de les cendres del meu pare, em va impressionar el pensar que aquell home estimat i que m’estimava es convertia en una pila de cendres, de fet, en una pila d’àtoms. En paraules de Demòcrit: «... en realitat, només, hi ha àtoms i buit.».

En el fons, patim en sentir-nos impotents d’evitar la mort dels altres. Ens dol i ens fa ràbia. Fixem-nos quan un nen o una persona adulta és salvada d’una mort segura, per exemple en el mar, i com admirem a qui ha aconseguit, amb la seva acció, evitar la seva mort. Tots voldríem ser capaços d’ evitar la mort d’altres, però no podem. Potser hauríem de fer cas dels estoics com en Marc Aureli quan diu “encara que haguessis de viure tres mil anys i encara deu vegades el mateix nombre, recorda’t sempre que no es perd una altra vida que la que es viu i només es viu la que es perd”.

Eugène Ionesco en la seva obra “ El rei es mort” mostra el rei moribund que no pot suportar la pèrdua del poder davant la mort. Crida desesperat, ordena a la mort que no arribi, clama als morts que l’ ajudin, que li diguin com van aconseguir morir.  “Moriré quan jo decideixi, jo sóc el que mano en el meu regne”...

La reina Maria, l’únic personatge amorós del drama, li suplica que estimi, que estimi en bogeria. Que l’amor és més fort que la mort: “ Si estimes en bogeria, si estimes sense restriccions, la mort desapareix. L’amor et dona el seu suport. Et lliures i l’angoixa t’abandona. El món està fora de perill, tot es fa nou, el buit es torna plenitud...” . Però el rei no pot...només pensa amb ell. No pot estimar.

Estic llegint “ The Denial of Death” de l’antropòleg Ernest Becker, una obra una mica oblidada que va guanyar el Premi Pulitzer el 1974, paradoxalment poc desprès de la seva mort als 49 anys.

Resumint, en Ernest Becker ens diu que la millor medicina (amarga) davant la mort és acceptar-la, de familiaritzar-se amb el fet que un dia no hi serem. Els seus arguments són:

1.       No vivim en un món Disney, la natura en si mateixa és brutal, al ran de la historia del món hi ha hagut cataclismes, terratrèmols, inundacions, volcans incontrolats, etc. La vida de molts animals, peixos, aus, insectes, etc és possible gràcies a una lluita per sobreviure, on la mort d’un és la forma d’alimentar-se d’un altre.

2.       La conducta dels humans està motivada per la nostra necessitat biològica de controlar la nostra ansietat bàsica per negar el terror de la mort. Els humans som conscients que ens morirem, que no hi ha escapatòria. Fem el que fem, siguem com siguem, triomfadors o perdedors, poderosos o  no, tots estem destinats a  morir.

3.       Aquesta por a la mort és tan forta que només la podem suportar amagant-la en l’ inconscient. Busquem distraccions constantment, treballem com bojos, ens angoixem per nimietats, acusem el món de les nostres desgràcies, ens creiem que som importants i poderosos, fins hi tot, podem emmalaltir mentalment al no suportar el fet que estem  de pas.

4.       Creiem que si som herois podem superar els límits de les nostres vides i negar que som éssers contingents. La major part de conflictes ideològics, religiosos o entre cultures, identitats i ètnies són, essencialment, batalles entre herois de projectes immortals i de guerres santes. Tot, sempre, sota la bandera d'un món millor. Volem destruir el mal i el que fem es crear més mal.

En Becker ens ve a dir que en negar la mort i esdevenir herois que amb els seus projectes cerquen la immortalitat, és una causa important del mal en el món. Ja sigui com herois líders o com herois seguidors. Només cal fer una ullada a la història del Segle XX o a la guerra santa islamista. Tots volem ser reconeguts i trobar sentit a les nostres vides, però no a qualsevol preu. Ara com ara, això no és gens fàcil, si no som conscients que som mortals i tenim un esperit crític i lúcid per viure autènticament.

Només podem viure plenament, si acceptem que som limitats i que som mortals. La pandèmia ens ha mostrat com som de fràgils, i això ens ha d’esperonar a viure amb intensitat cada moment de la vida. Com deia Buda "Cada matí naixem de nou. El que fem avui és el que importa".

 


            La alegría de vivir. Henri Matisse.1909

 

BIBLIOGRAFIA I FONTS CONSULTADES

 

1.       The Denial of Death. Ernest Becker. 1074. https://amzn.to/3tg41Sy

2.       Rey Se Muere, El / El Peaton Del Aire / El Cuadro / Delirio A Duo (70 Aniversario (Losada)) Tapa blanda – 1 enero 2011  https://amzn.to/2Skc7gi

3.       Muerte y alteridad. Byung-Chul Han. Herder. 2018. https://amzn.to/2RL16o9

 

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

L'ART I L' ART DE VIURE

Liderazgo: un elemento clave para el siglo XXI