Metamorfosis. De Ticià als Jocs Olímpics. Londres
Enguany he tingut l ‘oportunitat de gaudir uns
dies de les meves vacances a Londres. Just desprès dels Jocs Olímpics. Això de Londres és una altra divisió. Et pot
agradar més o menys, però aquesta ciutat és impactant tan per la seva
estructura, com per la diversitat dels seus ciutadans.
Entre d’ altres quefers vaig tenir l’
oportunitat de visitar el museu National Gallery en el bell indret de
Trafalguar Square. Casualment hi havia una exposició temporal anomenada “
Metamorfosis. Ticià 2012”, a on es mostren per primera vegada , desprès del
segle XVIII, tres obres d’ aquest il·lustre pintor totes juntes: Diana i
Calixte ( 1556-9), Diana i Acteó ( 1556-9) i La mort d’ Acteó ( 1559-75) junt
amb tot un acompanyament d’ obres contemporànies relacionades a l’ obra poètica
d’ Ovidi, les Metamorfosis.
Diana i Calista ( 1556-9)
Entre 1553 i 1562,
Ticià va pintar una sèrie d'escenes mitològiques
per Felip II. Entre elles hi havia una pintura de
Diana i Calista. Una història,
extreta de la Metamorfosis, que val a dir ésla més famosa
pel poeta romà Ovidi,
Calista és una de les noies solteres que
formen seguici de
la deessa verge. Júpiter la vol veure i es disfressa com Diana perquè no
s'alarmi (això en
si mateix és un comentari molt interessant
sobre com funciona el seguici - Calista
no està ni
remotament alarmada quan besa 'Diana'
el fals ella). A
continuació, la viola i la deixa embarassada.
Calista se les arregla
per amagar el seu embaràs durant 9 mesos, però
després Diana suggereix
que totes les noies
anar a nadar en un llac. Calista tracta de mantenir la seva roba posada, però
les altres noies
al despullar-se ajuden a revelar el seu embaràs
avançat.. Quan Calista
dóna a llum, Juno,
la dona de Júpiter - gelosa
de les infidelitats de Júpiter - la converteix en
un ós. 15 anys més
tard, Calista veu
el seu fill humà que va de cacera i s'acosta a ell. Ell, per
descomptat, veu sols un ós
venia cap a ell, i
està a punt de
matar-lo quan Júpiter que està a la
porta al cel, la converteix
en una constel·lació - l'Óssa Major.
Diana i Acteó ( entre 1556-59)
El mite grec de Diana i Acteó es troba dins de
les Metamorfosis d'Ovidi. El conte relata el desafortunat destí d'un jove
caçador anomenat Acteó, que era el nét de Cadmo, i la seva trobada amb casta
Diana, deessa de la caça. Aquesta està
nua gaudint d'un bany en un rierol amb l'ajuda de la seva escorta de nimfes, quan l'home mortal sense
adonar-se'n es topa amb l'escena. Les nimfes cridant per la sorpresa intenten
de cobrir Diana, qui, en una arrencada de fúria ,avergonyida, llença esquitxades d'aigua sobre Acteón. Ell
es transforma en un cérvol amb una pell clapejada i banyes llargues, despullat
de la seva capacitat de parlar, fuig amb
la por al cós. No passarà molt temps que els seus companys caçadors i els seus
propis gossos de caça l’atraparan i el
mataran, al no reconèixer el seu amic...( en el quadre següent)
La mort d’ Acteó ( entre 1559-75)
El caçador Acteó, transformat
en cérvol pel delicte de veure a la verge deessa
Diana en el bany, es mostra sent mutilat pels seus propis
gossos sota la mirada severa i venjatiu
de la deessa. S'està morint horriblement, amb
dolor inimaginable, trossejat per animals.
I encara més
sorprenent que aquest
tema és el detall
que Ticià ens comunica l'horror: el gos ferotge
negre més proper ja
ha enfonsat les seves dents
a la cintura de Acteó
i esquinça la
seva carn des de la maluc fins al genoll. Les
vísceres sagnant de
la cuixa del caçador es destaca
en contrast de color vermellós, de la pell
de cérvol marró brillant
que cobreix la resta del seu cos, i la barra afilada de
pintura blanca a l'altre costat del maluc, pot
ser llegit com la
cresta exposada del
seu os pèlvic. Acteó està sent escorxat
viu. Igual que el sàtir Màrsies, suspès
cap per avall d'un arbre, i metòdicament
paga un preu exageradament
alt per ofendre
els déus(en una altra de les
últimes obres de
Ticià ) .
Un passeig per la mitologia. Bastant cruel,per cert , i que
Ticià retrata formidablement. Segurament avui tenim d’ altres mites i d’ altres
deus, no tan gloriosos ni efusius, però també cruels i capriciosos. El problema
és que costa identificar-los . Però no sols a l ‘exterior de nosaltres sinó al
bell mig de cada persona. Si els mites clàssics estaven plens d’ imatges (
encara que fossin paraules i literatura, nosaltres vivim també d’ imatges. “ La
experiència es, en la seva forma més senzilla, una estructura tremendament
complexa d’ imatges mentals”. Això ho deia en Carl Jung en la seva obra“
Memòries, Somnis, Reflexions “ . L’ imatge és psique . La psique consisteix
essencialment d’ imatges. En el principi
és la imatge, primer la imaginació, després la percepció; primer la fantasia. Després
la realitat.
Els grecs van conèixer els seus deus a través d’ una
mitologia no escrita. Nosaltres coneixem els nostres arquetips a través de la
psicologia viscuda. Tots dos es poden entendre millor com a persones. Hi ha
molts camins per unir la mitologia amb la patologia. Sabem poc, per exemple, de
la relació entre amor sensual i activitat bèl·lica, del cicle patològic de
batalla – llit- batalla.
Segurament des de la perspectiva arquetípica,
psicopatologia , significa que les patologies especifiques pertanyen a diferent
mites i actuen com funcions i imatges inalienables entre elles, afirma en James
Hillman en la seva obra “Re-imaginar la
psicologia”.
Un tros de la persona ha estat ferit pels deus i arrastrat
vers un mite i no pot escapar de les
seves boges exigències. El porc senglar ha ferit la cama de Ulises; el daimon
de torn ha trencat la pelvis de Jacob. Jo sóc un individu no en virtut de les
meves ferides, sinó pel que m’ arriba a través d’elles : els aequetips dels
meus mites, a on hi ha la meva bogeria, el meu destí i la meva mort.
Gràcies Ovidi per aquesta fenomenal obra la Metamorfosi
, gràcies Ticià per aquests quadres majestuosos.
Comentarios