BOSTON. Art i tecnologia
Cada cop que tinc ocasió d’anar a
Boston, intento descobrir una mica més
aquesta ciutat fascinant. Feia temps que volia visitar el Museum of Fine Arts http://www.mfa.org/ . Tot
i fent un dia de tardor meravellós, he
anat al museu. En especial volia veure una exposició temporal d’ en John
Singer Sargent i una mostra de
fotografies de de l’ Iran i del món àrab fetes per dones. “She Who Tells a Story Women Photographers from Iran and the Arab
World”.
John Singer Sargent (12 de gener,
1856 - 14 d'abril de 1925). Va ser un artista nord-americà, que es va
instal·lar primer a Paris i desprès a
Londres. Durant la seva carrera, va crear uns 900 olis i més de 2.000
aquarel·les, així com una infinitat d'esbossos i dibuixos al carbonet. Tenia una gran facilitat pel retrat i per l’ aquarel·la. La seva obra té una lluminositat i una
facilitat en donar un impacte visual ple d’ emoció.
Les fotos extraordinàries. Poques vegades es pot gaudir
de la estètica i de la captura de realitats que en aquesta exhibició.
Més enllà d’ aquestes dues
mostres, he donat un ràpid recorregut per aquest museu. A destacar tot el que
es mostra d’art antic, en especial
Egipte, Mesopotàmia, Grècia , Roma i Xina. Fascinant. També les seccions d’Europa i Amèrica. És un museu que hi ha una mica de tot.
Però no podia oblidar que la meva
estada a Boston es deguda a un simpòsium sobre tecnologia i salut. I et dones compte mirant el passat que la
tecnologia ha estat un element clau de transformació de la nostra societat. En
Werner Rammert afirma que la tecnologia
ha sofert una evolució conceptual que la percebuda com acció ( Handeln), cosa (
Sachen) i símbol ( Symbole) (1). Per
en Thomas Parker Hughes hi ha una mena
d'evolució tant de la tecnologia com de la seva manera de comprendre-la. Al
començament, la tecnologia estava fortament relacionada amb els aspectes
religiosos. Es considerava que la tecnologia era el mitjà de recuperar el
paradís edènic i d'establir aquí a la terra: en aquest sentit, es bevia de les
fonts del mil·lenarisme. La capacitat tècnica era una participació del poder
creador diví, una espurna (spark) del poder de Déu (2)
En qualsevol cas, Hughes és
conscient de la complexitat inherent al concepte de tecnologia i la dificultat
de definir-la: «La tecnologia és confusa i complexa. És difícil definir-la i
comprendre-la ». Al costat d'això, el nostre historiador protesta contra una
actitud molt comuna actualment entre els investigadors de la tecnologia
(sobretot, els sociòlegs): em refereixo a considerar que tecnologia és només
Internet, els ordinadors i les TIC, com si tot aquest «món construït per l'home
»des de l'antiguitat no fos també tecnologia.
El missatge és doncs el “ món
construït per l’ home”. I la pregunta
que em faig quin és avui “ aquest home “.
No podem avançar amb la tecnologia sense aprofundir sobre l’home d’
avui. Coneixem força bé les tecnologies,
però em temo que desconeixem com són les persones, amb la seva diversitat cultural i el seu marc social . Tenim molta feina...
1. RAMMERT,
Werner. The Cultural Shaping of Technologies. The Meaning of Economic Criteria
and Cultural Patterns in the Technological Development (1998). In Social Shaping of Technology. Copenhagen: Knut Sörensen, 2000.
2.Thomas
Parker Hughes .Human-Built World. How to Think about Technology and Culture.
Chicago,The University of Chicago Press, 2004
Comentarios