BOSTON. Art i tecnologia




Cada cop que tinc ocasió d’anar a Boston, intento  descobrir una mica més aquesta ciutat fascinant. Feia temps que volia visitar el Museum of Fine Arts http://www.mfa.org/   .  Tot i fent un dia de tardor meravellós,  he anat al museu. En especial volia veure una exposició temporal d’ en John Singer  Sargent i una mostra de fotografies de de l’ Iran i del món àrab fetes per dones.  “She Who Tells a Story  Women Photographers from Iran and the Arab World”.
John Singer Sargent (12 de gener, 1856 - 14 d'abril de 1925). Va ser un artista nord-americà, que es va instal·lar primer a  Paris i desprès a Londres. Durant la seva carrera, va crear uns 900 olis i més de 2.000 aquarel·les, així com una infinitat d'esbossos i dibuixos al carbonet.  Tenia una gran facilitat pel retrat i per l’ aquarel·la.  La seva obra té una lluminositat i una facilitat en donar un impacte visual ple d’ emoció.
Les fotos  extraordinàries. Poques vegades es pot gaudir de la estètica i de la captura de realitats que en aquesta exhibició.





Més enllà d’ aquestes dues mostres, he donat un ràpid recorregut per aquest museu. A destacar tot el que es mostra d’art antic, en especial  Egipte, Mesopotàmia, Grècia , Roma i Xina. Fascinant.  També les seccions d’Europa i Amèrica.  És un museu que hi ha una mica de tot.
Però no podia oblidar que la meva estada a Boston es deguda a un simpòsium sobre tecnologia i salut.  I et dones compte mirant el passat que la tecnologia ha estat un element clau de transformació de la nostra societat. En Werner  Rammert afirma que la tecnologia ha sofert una evolució conceptual que la percebuda com acció ( Handeln), cosa ( Sachen) i símbol ( Symbole) (1).  Per en  Thomas Parker Hughes hi ha una mena d'evolució tant de la tecnologia com de la seva manera de comprendre-la. Al començament, la tecnologia estava fortament relacionada amb els aspectes religiosos. Es considerava que la tecnologia era el mitjà de recuperar el paradís edènic i d'establir aquí a la terra: en aquest sentit, es bevia de les fonts del mil·lenarisme. La capacitat tècnica era una participació del poder creador diví, una espurna (spark) del poder de Déu (2)
En qualsevol cas, Hughes és conscient de la complexitat inherent al concepte de tecnologia i la dificultat de definir-la: «La tecnologia és confusa i complexa. És difícil definir-la i comprendre-la ». Al costat d'això, el nostre historiador protesta contra una actitud molt comuna actualment entre els investigadors de la tecnologia (sobretot, els sociòlegs): em refereixo a considerar que tecnologia és només Internet, els ordinadors i les TIC, com si tot aquest «món construït per l'home »des de l'antiguitat no fos també tecnologia.
El missatge és doncs el “ món construït per l’ home”.  I la pregunta que em faig quin és avui “ aquest home “.  No podem avançar amb la tecnologia sense aprofundir sobre l’home d’ avui.  Coneixem força bé les tecnologies, però em temo que desconeixem com són les persones, amb la seva diversitat  cultural i el seu marc social .  Tenim molta feina...


1. RAMMERT, Werner. The Cultural Shaping of Technologies. The Meaning of Economic Criteria and Cultural Patterns in the Technological Development (1998). In  Social Shaping of Technology.  Copenhagen: Knut Sörensen, 2000.


2.Thomas Parker Hughes .Human-Built World. How to Think about Technology and Culture. Chicago,The University of Chicago Press, 2004








Comentarios

Entradas populares de este blog

Liderazgo: un elemento clave para el siglo XXI

ESTEM VACUNATS, PERÒ TOT I AIXÍ, UN DIA ENS MORIREM.

L'ART I L' ART DE VIURE