Fent cuina...
Sovint és difícil d’ explicar el
que ens succeeix en la nostra realitat
quotidiana. Es com voler posar un elefant en una ratonera. No hi ha prou espai.
A mi em passa sovint i em dificulta expressar el que he viscut.
Potser en el fons la vida és com
cuinar. S’ ha de saber el que vols, trobar els ingredients , preparar els
plats, cuinar-los adequadament, fer cas
del rellotge de cuina per evitar que sigui massa cru o massa cuit. I sobretot
saber presentar els plats.
Aquesta definició em serveix pel
que he viscut aquests darrers dies. Tinc
masses ingredients, o no faig cas del rellotge, o em costa trobar la bona
presentació. En curt sóc una mica desastre.
Això no impedeix que la meva cuina estigui sempre al límit. Com cada nou
any, em faig propòsits, sempre nobles i ben intencionats, però com cada any la
meva cuina és un caos que no sempre sé manejar.
Després de participar a una reunió europea sobre projectes entorn de
l’ envelliment i de la qualitat de vida, he organitzat una reunió de líders de
la industria i de les
organitzacions de la salut a nivell
europeu a Barcelona , per discutir com podem implementar solucions mòbils en l’
àmbit de la salut, he anat a París a donar una conferència a dirigents
d’empreses i del sistema de salut francès, fet que he aprofitat per tenir
reunions amb responsables del Ministeri de Salut francès, i al tornar he
participat en un simpòsium sobre eHealth i salut mental a Sant Boi del
Llobregat, en concret a l’ Hospital de Sant Joan de Déu.
Mentre però he aprofitat per
llegir “ La Lucha contra el demonio” de Stefan Zweig ( Acantilado)(1). Una obra
que intenta entendre es “ dimonis” de Hölderling, Kleist i Nietzsche. Per començar sóc un dels lectors apassionats
de Zweig . Sempre m’ ha impressionat la seva capacitat d’ escriure sobre temes
complexes de forma senzilla. També m’ impressiona la seva tràgica mort , suïcidant-se junt amb
la seva parella Lotte Altmann a
Petrópolis ( Rio de Janeiro), el 22 de febrer del 1942 desesperat de veure el món
anant cap a l’abisme de la mà del nazisme.
Ai els dimonis, que jo crec que
és millor anomenar-los “ daimons” en grec
Δαίμων i en llatí Dæmon. Una
barreja d’ àngels i dimonis. Amb molta força. Aquella que se’ns emporta sense
adonar-nos. Que ens fa ser i fer més enllà del
que som. James Hillman afirma: “ Daimon
és una paraula abans de dimoni. Es va convertir en la cristianitat com dimoni
perquè la teologia cristiana no aprova aquestes figures que ens parlen com veus
interiors i així successivament. La paraula grega era daimon, la paraula romana
era genial, i la paraula cristiana és àngel de la guarda. Tots ells són una
mica diferents, però cada un expressa una cosa que tu ets, que tu tens, que no
és el mateix que la personalitat que creus que ets.” (2)
En Zweig ens parla del que és difícil
de viure amb aquest “ dimoni” daimon. La
seva descripció dels tres personatges és en realitat la història de tres
tragèdies humanes. Van sentir la crida interior, de la revolta personal que els va portar a la pujada als cels i la
baixada a l’ infern.
Torno a Paris. No podia marxar
sense donar un tomb pel Museu d’ Orsay (3).
Un museu relativament recent inaugurat desprès de moltes vicissituds el
9 de novembre del 1986, i que té cada
any tres milions de visitants. Bàsicament es concentra en obres desprès del
1848. Convertir una estació de tren en
museu és en si mateix una obra d’art.
M’encanta l’ atmosfera que es viu en el seu si.
Seguint amb la cuina i les
receptes culinàries, aquests dies que tingut el goig de fer un ple de Ingmar
Bergman. Feia temps que en tenia ganes. No es pot entendre el món del XXI sense
la mirada d’ en Bergman. El setè segell, Sarabanda, Persona (4) i Maduixes
Salvatges són unes pel·lícules emblemàtiques que ens porten a la vora de l’
abisme sense precipitar-nos. La seva profunditat és extrema. La soledat, les
pors, la incomunicació, la mort, temes eterns, que per més que vulguem escapolir-nos,
ens persegueixen.
Segueixo a la cuina, preparant noves receptes amb nous
ingredients, mentre escolto la soprano
Malena Ernman (5)(6) interpretant la Flauta Màgica de Mozart... ja ho sabem, la
feina a la cuina no s’ acaba mai...
Bibliografia
1. 1 Stefan
Zweig. La Lucha contra el demonio. ( Hördelin, Kleist, Nietzsche). Ed. El
Acantilado. Barcelona 2013-
Comentarios