L'ART I L' ART DE VIURE

  





En temps de crisi, com és el de la pandèmia, acostumo a refugiar-me en els Clàssics. Aquestes darreres setmanes he llegit “ La Història de l’ Art d’en Ernest Gombrich. Un llibre apassionant que va ser publicat l’any 1950, encara que va ser escrit ben abans. Desprès hi ha hagut una vintena d’ edicions. S’ha publicat en 39 idiomes i 6 milions de llibres en total.

He après molt amb aquesta obra d’en Gombrich. Entendre la evolució des de l’art de la prehistòria fins l’art modern, passant per la Mesopotàmia, Egipte, Grècia i Roma. Entendre el perquè els egipcis nomes podien expressar l’art d’una forma molt rígida, o els grecs van ser capaços de crear tota una excepcional cultura de l’art que va marcar bona part del Renaixement. Com l’art s’expressa segons la cultura de la societat. L’ evolució de l’art és sempre complexa, seguir models antics o innovar.

Art i Cultura




De l’art dels egipcis a on els artistes eren anònims i considerats com uns obrers com els altres fins a la dignificació i el prestigi que poc a poc es va consolidant en els grans artistes a partir del Renaixement. L’aventura de l’artista que ha de triar entre seguir els desigs dels que paguen per les seves obres o fer la seva  innovant les tècniques arriscant com arribar a final de mes. Moltes històries tràgiques. Molts pintors i escultors no van gaudir de fama al llarg de la seva vida, com és el cas de Van Gogh.

Fets com la contrareforma que va ser conseqüència de la tenacitat d’en Martí Luter van posar moltes dificultats als artistes de l’època. Els luterans i d’altres branques com els calvinistes van prohibir exhibir imatges a les seves esglésies. Fins aleshores una gran part de producció d’ obres d’art eren destinades a les esglésies. Molts van tenir que buscar-se la vida creant noves formes de mostrar el seu art.

Un altre esdeveniment va ser la revolució francesa. Abans i després de la Revolució Francesa, el neoclassicisme va ser l’estil artístic predominant a França (i a Europa i els Estats Units des de 1750 fins a 1830). Aquest ressorgiment clàssic de finals del segle XVIII va ser distintiu pel seu èmfasi en l'exactitud arqueològica, fruit del nivell sense precedents de coneixement de l'art i l'arquitectura del món antic del període.

En paral·lel podríem parlar de l’ art àrab o japonès entre d’altres, que van aportar sensibilitats i pràctiques molt llunyanes a les del “ món occidental” però que més tard van influir en les obres d’art d’aquest món.

La Bellesa




Parem aquí l’historia.  Parlar d’art és parlar de bellesa. O no? Però que és la bellesa? Perquè diem que una cosa, paisatge o persona es bella?

La història ens mostra l’evolució i els canvis de gustos en el món de l’art amb el temps. L’art sempre ha estat vinculat a les dinàmiques de la societat i les innovacions tecnològiques. No sols en la pintura i l’escultura, sinó també en l’arquitectura, la literatura, la música y la dansa.

Simplificant molt podríem dir “Per què creure p? Perquè és cert. Per què vols x? Perquè és bo. Per què mirar-ho? Perquè és bonic.” Al final la bellesa està en el ulls del que experimenta l’art i el seu entorn quotidià. Per això és tant complexa. La teoria de la gravetat és objectiva. Podem opinar sobre la gravetat, però no podem negar-la.

Em temo que amb el soroll del món que vivim, estem perdent la capacitat de veure, sentir i viure la bellesa, no sol en les arts, sinó en tot el que ens envolta. Una posta de sol, un dia al mar, les muntanyes i els boscos, les nits estelades...la mirada de la persona estimada... Per apreciar la bellesa ens cal silenci. Ens cal anar sense presses. En el món accelerat que estem submergits no hi ha pauses, no hi ha silencis.

Els humans i l'art




Parlem de nosaltres. Tu i jo. Som humans. Uns mamífers evolucionats que tenim un cos extraordinari. Un cervell privilegiat. Gràcies al llenguatge ens hem apoderat de la Terra, per bé i per mal,  amb uns ulls i una oïda d’una enorme complexitat i finesa que són una veritable meravella. Sense oblidar les capacitats del nostre cos que amb la intel·ligència que tenim ens permet viure a tot el planeta siguin quines siguin les condicions ambientals. Una meravella. Els ossos polars no poden viure al Sàhara. Els elefants no poden viure en climes freds. I sobretot som un animal extremadament social.

No és bonic i bell aquest cos que tinc com humà? Ai! Hem caigut en la trampa de comparar cossos, de pensar que hi ha models a seguir i paràmetres a assolir. Les xarxes socials estan destruint la estima pels nostres cossos. Com si per ser humà ens calen uns estàndards corporals. Una veritable tragèdia.

Convertir-se en individu és adquirir un caràcter idiosincràtic poc comú, un conjunt de trets i un mode de vida que el diferencien de la resta del món i el converteixen en memorable no només pel que  fa o diu , sinó també per qui és. Pot semblar una mica dur, però només algunes persones es creen a si mateixes o esdevenen individus, amb el pas del temps. Una veritable llàstima.

L’art de viure...






Podem sobreviure, viure, viure bé i sobretot saber dissenyat el nostre art de viure. Com tot art no és fàcil, car sorgeix del més profund de nosaltres. És una creació, amb tots els riscs que això implica. Podem fracassar. I això no és gens fàcil d’assumir. Per molts és millor no moure’s de l’àrea de confort, viure rutines, camins trillats i evitar riscs.

Cuidar el llenguatge, el nostre gran tresor.

Potser una primer aprenentatge de l’art de viure és el llenguatge. La paraula no és nomes un so o un símbol, ella representa la nostra capacitat d’ explicar-nos i de comunicar. Les paraules son tant potents que un sol mot pot impactar molt tant per bé com per mal. Podem destrossar a l’altre o podem fer-lo feliç. Quan diem “t’estimo” sincerament l’ impacte és l’ oposat al d’ insultar o de criticar cruelment. Vivim temps difícils a on ens costa esbrinar el que és veritat i el que és mentida. Com a curiositat el diccionari  de la llengua catalana té aproximadament 250.000 termes, de les quals utilitzem de mitjana 2500 o sigui un 10%... Si afegeixi’m una paraula cada dia al nostre vocabulari quotidià, ens caldrien 10 anys per arribar a manejar 3650 paraules més.

Les paraules són els nostres instruments per teixir relacions, compartir sentiments, crear comunitats, fer ciència, educar, etc. Com més ric és el nostre vocabulari podem elaborar missatges més precisos i més rics en contingut. Però no només és qüestió de vocabulari, és que ens cal que les nostres paraules siguin impecables, evitant manipular, ser honestos, evitant danyar els altres.

 

Saber distingir del que depèn de nosaltres i del que no.

Per viure en plenitud ens cal fer cas als Estoics. Passi el que passi no n’hem de fer una qüestió personal. Hem d’ aprendre a saber el que està en les nostres mans i el que no. Nosaltres no podem escollir les circumstàncies que envolten la nostra vida, però sempre podem escollir com hi responem. Sentir-nos víctimes mai és quelcom que ens ajudi. Prendre les nostres responsabilitats ens dona poder de fer el millor que podem donades les circumstàncies.

 

Evitar les suposicions i les expectatives

Molts de les nostres angoixes i del nostre malestar prové de les suposicions i de les expectatives. Bona part dels nostres dies els passem fem suposicions i generant expectatives. Ens posem objectius que no podem assolir i jutgem als altres i a certes situacions  sens cap base, nomes en suposicions. Al final la nostra vida esdevé un camp de batalla, del que nomes podem sobreviure, amb sort, però no viure.

 

Fer tot el millor que podem.

Si en la nostra societat cada ú fes el millor que pot, el món canviaria radicalment. Estar en l’ acció és viure plenament. Ens costa poc criticar, donar consells, tenir idees genials, acusar als altres, però ens  costa molt actuar. Sovint perquè estem pendent dels altres, del que opinaran o del que pensaran. Ens fa pànic  que els altres ens rebutgin. Tenim por de prendre riscs. Ens quedem bloquejats i en convertim en meres víctimes.

 

La nostra vida és una obra d’art que anem dissenyant i realitzant.

És tasca de cada ú de dibuixar i pintar la nostra vida. De saber viure i viure bé. De ser responsables, solidaris i de compartir el que som i tenim. De fer el millor que podem. De tenir un llenguatge impecable. Depèn de nosaltres. No valen excuses. Quan naixem de mitjana tenim 30.000 dies per fer la nostra obra d’art abans de morir. No sabem quants dies ens queden, però és una llàstima deixar món sense acabar la nostre obra d’art. Nomes tenim una oportunitat...

 



  

E.H. Gombrich. KIndle. The Story of Art. Phaidon Limited. 1995. New York

Scruton, Roger. Bellesa: una introducció molt breu (pàg. 2). OUP Oxford. Edició de Kindle.

 


Comentarios

Entradas populares de este blog

Liderazgo: un elemento clave para el siglo XXI